"Malaysia Towards ICERD Ratification" - 'Kematian' perkara-153 semakin hampir??

"Malaysia Towards ICERD Ratification" - 'Kematian' perkara-153 semakin hampir?? - Hallo sahabat Berita Wawancara, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul "Malaysia Towards ICERD Ratification" - 'Kematian' perkara-153 semakin hampir??, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artikel Kabar, Artikel Berita, Artikel Berita Wawan cara, Artikel Fenomena, Artikel Indonesia, Artikel Islam, Artikel Islami, Artikel Muslim, Artikel Politik, Artikel Ragam, Artikel Unik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : "Malaysia Towards ICERD Ratification" - 'Kematian' perkara-153 semakin hampir??
link : "Malaysia Towards ICERD Ratification" - 'Kematian' perkara-153 semakin hampir??

Baca juga


"Malaysia Towards ICERD Ratification" - 'Kematian' perkara-153 semakin hampir??

"Malaysia Towards ICERD Ratification" - 'Kematian' perkara-153 semakin hampir?
.
Ingat tak den pernah tulis pasal ucapan perbahasan daripada YB Batu kawan yang yang menegaskan mengenai aspek 'Human Rights' dalam perbahasan menyokong usul dasar hala tuju dasar luar 'Malaysia Baharu' berdasarkan ucapan perdana menteri di UN tempoh hari di dalam dewan?

Yang mana YB Batu Kawan telah mengingatkan dewan bahawa mengikut janji no 26 dalam manifesto PH, salah satu usaha untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang mempunyai rekod 'hak asasi' manusia yang dihormati dunia adalah untuk kerajaan PH meratifikasikan semula beberapa konvension hak asasi antarabangsa.

Termasuklah konvension 'The International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination'(ICERD) yang boleh memberi kesan kepada perkara 153 yang melindungi hak-hak keistimewaan orang Melayu di bumi Malaysia ini.

Boleh rujuk tulisan tersebut dipautan ini:
Perkara 153, 3, 160 terancam?
https://www.facebook.com/mkhairulazri/posts/10217884092722840
.







.
Kalau ingat, makanya den nak update engkau orang bahawa hari ini, 23/10/2018 akan berlangsungnya satu persidangan yang bertajuk "Malaysia Towards ICERD Ratification" di PJ.

Wow, cepat betul nampaknya pejuang 'hak asasi' di Malaysia ni buat kerja ya..baru last week sembang di Parlimen, hari ni dah ada persidangan mengenainya. 👏👏
.
.
Anyway macam haritu den ada tulis secara ringkas apa maksudnya kepada umat Melayu kelak bila negara kita meratifikasikan konvension-konvension antarabangsa tersebut..

Di sini den nak share jugak apa yang ditulis oleh sahabat den, abang Lukman Sheriff yang merupakan seorang pengamal undang-undang mengenai kesannya kepada kita sebagai umat Melayu jika kerajaan PH benar-benar meratifikasikan ICERD.

Di antara kesan/implikasi meratifikasikan ICERD menurut beliau adalah:

ICERD adalah satu konvension antarabangsa bernama international convention on elimination of all forms of racial discrimination. Dalam erti kata lain, mengikut ICERD tidak boleh ada undang2 yang mendiskriminasi atas dasar kaum dan bangsa. Apakah implikasinya jika ia diratifikasi? 

Antaranya:
1. MARA ditutup
2. MRSM ditutup
3. UiTM ditutup
4. Reserve Tanah Melayu hendaklah dihapuskan.
5. Askar Regimen Melayu adalah mendiskriminasi.
6. Biasiswa untuk bumiputera hendaklah dihapuskan.
7. Diskaun rumah bumiputera hendaklah dihapuskan.
8. Syarat bumiputera dalam tender dan lesen dihapuskan.
(Kecualilah dipinda lain dari tujuan asalnya)

Boleh baca tulisan penuh beliau di:
Implikasi ICERD.
https://www.facebook.com/669402819/posts/10155454780947820/
.
.
Maka, harus diingat, dengan berlansungnya sesi persidangan kali ini, kita adalah 'selangkah' lebih dekat dengan perlaksanaan ratifikasi ICERD ini.

Cuma yang aneh dan menjadi persoalan adalah, apakah langkah kerajaan PH ini akan 'memakan' diri mereka sendiri juga, sebab bukankah PPBM itu sendiri adalah sebuah parti politik berasaskan perkauman?

Boleh lihat sendiri Prinsip-prinsip Perjuangan PPBM disini:
PRINSIP-PRINSIP PERJUANGAN - PPBM
http://pribumibersatu.org.my/prinsip.php

Dan yang lebih me'gelikan' hati adalah apabila dilihat daripada agenda persidangan "Malaysia Towards ICERD Ratification" di PJ sebentar nanti, dijangkakan YB Senator Waytha Moorthy Ponnusamy, Menteri Perpaduan sendiri akan memberi ucapan penutup persidangan..
Walhal kita semua tahu, beliau adalah pengerusi kepada pertubuhan HINDRAF yang secara spesifiknya memperjuangkan hak-hak orang India.

No?

Malah jangan buat-buat lupa bahawa di bawah kerajaan PH, melalui Kementerian beliau jugalah dana RM4 Billion akan diberikan kepada masyarakat India secara spesifik.

Rujuk:
Special RM4bil fund to develop Indian community
https://www.nst.com.my/…/special-rm4bil-fund-develop-indian…

Maka kalau berpandukan konvension ICERD itu sendiri..
Sudah pastinya, PPBM, HINDRAF dan dana khas RM4 Billion tersebut dianggap sebagai melanggar/diskriminasi kaum juga.

No?
.
.
Sebagai kesimpulan, den nak ulang sekali lagi macam di tulisan yang lalu..

Mohon kerjasama semua orang untuk 'aware dengan isu ini, telitilah 'isi' dan 'isu' yang semakin 'dekat' dengan kita semua.
Dan tolong rajinkan diri anda..

Bangkit dan semak kesemua syor-syor yang berada di dalam konvension-konvension yang hendak diratifikasikan semula ini.

Fahamilah bait-bait setiap syor-syor konvension tersebut agar kita faham impak daripada perubahan dasar ini.
Akhir kata, tolong panjangkan dan sebarkan.
Sekian.
.
.
p/s: Janji lain 'slowpoke' je poeinya..tapi time janji no 26 ni lain macam 'pantas' poeinya ek..hmm 🤔

sumber: Khairul Azri 


Demikianlah Artikel "Malaysia Towards ICERD Ratification" - 'Kematian' perkara-153 semakin hampir??

Sekianlah artikel "Malaysia Towards ICERD Ratification" - 'Kematian' perkara-153 semakin hampir?? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel "Malaysia Towards ICERD Ratification" - 'Kematian' perkara-153 semakin hampir?? dengan alamat link https://beritawawancara.blogspot.com/2018/10/malaysia-towards-icerd-ratification.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to ""Malaysia Towards ICERD Ratification" - 'Kematian' perkara-153 semakin hampir??"

Posting Komentar