BILA ULAMAK BERGADUH...

BILA ULAMAK BERGADUH... - Hallo sahabat Berita Wawancara, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul BILA ULAMAK BERGADUH..., kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artikel Kabar, Artikel Berita, Artikel Berita Wawan cara, Artikel Fenomena, Artikel Indonesia, Artikel Islam, Artikel Islami, Artikel Muslim, Artikel Politik, Artikel Ragam, Artikel Unik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : BILA ULAMAK BERGADUH...
link : BILA ULAMAK BERGADUH...

Baca juga


BILA ULAMAK BERGADUH...



Tulisan: Syahril A. Kadir

BILA ULAMAK BERGADUH...

SEJAK akhir-akhir ini aku tengok berlaku perbalahan serius di antara beberapa orang ulamak terkenal tanah air. Paling merisaukan, perbalahan itu berterusan di kalangan pengikut mereka masing-masing.

Ledakan media sosial menjadikan perbalahan itu semakin merebak dan sampai satu ketika semacam dah tak dapat dikawal!

Paling menyedihkan, dah berlaku tuduh-menuduh secara terbuka.


Ustaz ini dikatakan Wahabi, ustaz itu dilabelkan sesat, ustaz ini dikaitkan dengan hadis palsu, ustaz itu dipanggil penipu dan macam-macam lagilah. Paling tragis ada yang sampai ke peringkat kafir-mengkafir!


Semuanya gara-gara perbezaan pendapat.


Mangsanya ialah masyarakat.

Kita yang dahagakan ilmu agama ini akhirnya menjadi semakin keliru kerana ulama yang kita harapkan dapat membimbing kita, rupa-rupanya orang yang sama dok berbalah sakan dengan ulama yang lain, iskh!

Kita faham ada benda yang kita tak boleh tolak ansur seperti bab akidah, tetapi kalau melibatkan hal berkaitan syariah, hukum-hakam yang masih ada ruang khilaf, apasalahnya pada pendakwah dan ulama kita bertoleransi sedikit selagi semuanya berlandaskan dalil. Jangalah cepat sangat nak keluar hukum orang itu berdosa, orang itu sesat etc.

Pengikut pula janganlah taksub sangat pada ustaz-ustaz mereka seolah-olah kebenaran mutlak hanya ada pada mereka, sampai orang lain langsung takde peluang beri pandangan atau pendapat.

Serius, aku makin risau dengan perbalahan yang makin ketara ini kerana akhirnya yang menang, adalah 'musuh-musuh' kita di luar sana yang memang tak sabar nak tengok kita berpecah-belah...lebih depa suka bila benda yang remeh temeh pun kita sampai nak bertumbuk!

Di situ saja musuh-musuh kita dah tahu, separuh kemenangan dah pasti dalam genggaman!



Demikianlah Artikel BILA ULAMAK BERGADUH...

Sekianlah artikel BILA ULAMAK BERGADUH... kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel BILA ULAMAK BERGADUH... dengan alamat link http://beritawawancara.blogspot.com/2017/07/bila-ulamak-bergaduh.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "BILA ULAMAK BERGADUH..."

Posting Komentar