Tun M: Mahasiswa Menganggur, Perlu dasar lebih baik untuk tingkat pekerjaan

Tun M: Mahasiswa Menganggur, Perlu dasar lebih baik untuk tingkat pekerjaan - Hallo sahabat Berita Wawancara, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Tun M: Mahasiswa Menganggur, Perlu dasar lebih baik untuk tingkat pekerjaan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artikel Kabar, Artikel Berita, Artikel Berita Wawan cara, Artikel Fenomena, Artikel Indonesia, Artikel Islam, Artikel Islami, Artikel Muslim, Artikel Politik, Artikel Ragam, Artikel Unik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Tun M: Mahasiswa Menganggur, Perlu dasar lebih baik untuk tingkat pekerjaan
link : Tun M: Mahasiswa Menganggur, Perlu dasar lebih baik untuk tingkat pekerjaan

Baca juga


Tun M: Mahasiswa Menganggur, Perlu dasar lebih baik untuk tingkat pekerjaan


PUTRAJAYA: Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa peningkatan pengangguran di negara ini berkaitan dengan dasar kerajaan yang tidak memberi penekanan secukupnya pada memadankan pekerjaan kepada lepasan universiti.

Pengerusi Pakatan Harapan (PH) berkata antara sebab lepasan universiti akhirnya menjadi penganggur kerana kerajaan gagal merancang ke depan untuk mengenalpasti keperluan sumber manusia pihak industri.

Beliau berkata ada “lebihan” pekerja bagi industri tertentu sementara industri lain kekurangan profesional yang diperlukan.

Beliau menambah rakyat kerugian apabila terlalu ramai pemilik asing projek-projek dibenarkan membawa masuk pekerja sendiri.

Kontrak diberi kepada syarikat China, syarikat itu pula bawa masuk pekerja China, bukan pekerja kita. Apa yang kita peroleh? Tidak peroleh apa-apa,” katanya di program Bicara Mahasiswa di Yayasan Kepimpinan Perdana semalam.

Beliau berkata pelaburan langsung asing sebelum ini berbeza kerana ia menghasilkan lebih banyak pekerjaan untuk penduduk tempatan.
“Kalau pun orang asing bawa modal dan teknologi, dia mesti guna tenaga kita, barulah jurutera kita ada peluang kerja,” kata Dr Mahathir, yang merupakan perdana menteri pada 1981 hingga 2003.

Kita mesti akui bahawa kita baru mula industri kita. Di waktu itu kita perlu pertahankan industri kita. Korea, Jepun pertahankan industri mereka, tetapi China, Korea, Jepun dan Jerman semua masuk pasaran kita. Itu tidak adil,” katanya.

Dr Mahathir berkata kereta Proton tidak dibenarkan masuk ke beberapa negara, kerana kerajaan membenarkan kereta dari negara-negara berkenaan untuk memasuki pasaran Malaysia.

Mengenai peningkatan penggunaan automasi dalam industri, beliau berkata trend itu tidak semestinya akan mengambil pekerjaan kerana tenaga buruh boleh ditransformasikan dengan pengetahuan dan kemahiran baharu untuk menyesuaikan diri.

“Kerana pengeluaran menjadi lebih tinggi, kos jadi lebih rendah, dan jualan lebih laris, pekerja masih bekerja tetapi bukan sebagai pekerja tangan tetapi pengendali, pembaik pulih dan penyelia mesin,” katanya sebagai contoh.

Beliau berkata ada kebimbangan revolusi automasi akan membawa kepada pengangguran besar-besaran.

Pada November 2017, sebuah forum membincangkan masa depan pekerjaan diadakan di Malaysia di mana ahli panel berkata robot dan automasi tidak semestinya merugikan tenaga manusia.

Walaupun pekerjaan tradisional melibatkan pengiraan manual, kerja-kerja kerani dan pemprosesan data mungkin paling terkesan dengan perisian dan komputer, kemajuan teknologi yang menghasilkan gangguan itu juga membawa kepada penciptaan peranan profesional baharu, katanya. -FMT


Demikianlah Artikel Tun M: Mahasiswa Menganggur, Perlu dasar lebih baik untuk tingkat pekerjaan

Sekianlah artikel Tun M: Mahasiswa Menganggur, Perlu dasar lebih baik untuk tingkat pekerjaan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Tun M: Mahasiswa Menganggur, Perlu dasar lebih baik untuk tingkat pekerjaan dengan alamat link https://beritawawancara.blogspot.com/2018/02/tun-m-mahasiswa-menganggur-perlu-dasar.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Tun M: Mahasiswa Menganggur, Perlu dasar lebih baik untuk tingkat pekerjaan"

Posting Komentar