Anwar Akui Ratifikasi ICERD Ditangguh, Bukan Dibatalkan

Anwar Akui Ratifikasi ICERD Ditangguh, Bukan Dibatalkan - Hallo sahabat Berita Wawancara, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Anwar Akui Ratifikasi ICERD Ditangguh, Bukan Dibatalkan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artikel Kabar, Artikel Berita, Artikel Berita Wawan cara, Artikel Fenomena, Artikel Indonesia, Artikel Islam, Artikel Islami, Artikel Muslim, Artikel Politik, Artikel Ragam, Artikel Unik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Anwar Akui Ratifikasi ICERD Ditangguh, Bukan Dibatalkan
link : Anwar Akui Ratifikasi ICERD Ditangguh, Bukan Dibatalkan

Baca juga


Anwar Akui Ratifikasi ICERD Ditangguh, Bukan Dibatalkan

Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengakui usaha meratifikasi ICERD ditangguhkan bagi membolehkan kerajaan memberi tumpuan kepada tadbir urus negara terlebih dahulu, lapor FMT.
“Pendirian saya ialah anda membincangkan isu ini panjang lebar dan kemudian tangguhkannya dalam proses…kerana kita mahu fokus kepada tadbir urus dan membangunkan institusi terlebih dahulu,” katanya, sambil menambah kerajaan komited terhadap dasar menolak amalan bersifat diskriminasi.
Memetik laporan yang sama, Ahli Parlimen Port Dickson itu juga berkata, kerajaan Pakatan Harapan (PH) akan terus berbincang dengan rakyat dan yakin orang ramai akan memahami kerumitan isu itu.
Kenyataan tersebut mencetuskan tanda tanya umum apakah pendirian sebenar kerajaan setelah pemimpin utama PH itu mengakui usaha meratifikasikan ICERD hanya ditangguhkan, dan bukannya dibatalkan seperti mana desakan pelbagai pihak.
Semalam, Pejabat Perdana Menteri menerusi satu kenyataannya berkata kerajaan PH tidak akan meratifikasikan ICERD dan memberi jaminan terus mempertahankan Perlembagaan Persekutuan yang di dalamnya termaktub kontrak sosial yang dipersetujui semua wakil kaum.
Sementara itu, dalam perkembangan berkaitan, Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Dr Azman Ibrahim berkata, rakyat ingin tahu pendirian jelas kerajaan dalam isu ini sama ada ratifikasi itu ditangguh atau dibatalkan.
“PM (Perdana Menteri) menyatakan adalah mustahil ICERD dilaksanakan kerana ia memerlukan pindaan perlembagaan. PH tak ada majoriti dua pertiga untuk pinda perlembagaan. Apakah kalau ada majoriti itu, pindaan perlembagaan akan dibuat untuk memberi laluan perlaksanaan ICERD?
“Rakyat mahu dapatkan pendirian lebih jelas dan tegas. Tapi yang jelasnya PH tak mampu nak berhadapan dengan gelombang penyatuan orang Melayu untuk mempertahankan hak,” katanya, laporan Sinar Harian.
Sebelum ini Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad turut membuat kenyataan mengelirukan apabila berkata mustahil ratifikasi ICERD dilaksanakan namun di masa yang sama mengakui kerajaan PH cuba melaksanakan sepenuhnya atau sebahagian dari ICERD.
“Kerajaan tidak nyatakan yang kita akan laksanakannya. Tapi kita akan mencuba laksanakannya sama ada secara sepenuhnya atau sebahagian daripadanya, itu bukan perkara utama,” ujarnya, juga dipetik dari laporan Sinar Harian.
Terdahulu, isu ratifikasi ICERD mencetuskan bantahan sebahagian besar orang Melayu Islam dan Bumiputera apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy membangkitkan keperluan melaksanakan ratifikasi ICERD selaras dengan manifesto PH.
“Saya ingin menyatakan bahawa meratifikasi konvensyen-konvensyen ini termasuk ICERD adalah selaras dengan manifesto Pakatan Harapan (PH).
“Komitmen ini bukan sahaja diberi oleh saya tetapi juga Menteri Hal Ehwal Agama Datuk Dr Mujahid Rawa. Ia diperkukuhkan lagi oleh kenyataan Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah dan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) baru-baru ini,” kata P Waytha Moorthy, yang juga adalah Pengerusi Hindraf pada akhir bulan lalu.
Pengumuman tersebut dikritik pelbagai pihak berikutan kebimbangan tindakan meratifikasikan ICERD dilihat bercanggah dengan perlembagaan negara serta akan menghakis hak keistimewaan orang Melayu Islam dan kaum Bumiputera, serta menjejaskan kepentingan agama Islam. – SuaraTV


Demikianlah Artikel Anwar Akui Ratifikasi ICERD Ditangguh, Bukan Dibatalkan

Sekianlah artikel Anwar Akui Ratifikasi ICERD Ditangguh, Bukan Dibatalkan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Anwar Akui Ratifikasi ICERD Ditangguh, Bukan Dibatalkan dengan alamat link http://beritawawancara.blogspot.com/2018/11/anwar-akui-ratifikasi-icerd-ditangguh.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Anwar Akui Ratifikasi ICERD Ditangguh, Bukan Dibatalkan"

Posting Komentar