Ini negara China atau Malaysia?

Ini negara China atau Malaysia? - Hallo sahabat Berita Wawancara, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Ini negara China atau Malaysia?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artikel Kabar, Artikel Berita, Artikel Berita Wawan cara, Artikel Fenomena, Artikel Indonesia, Artikel Islam, Artikel Islami, Artikel Muslim, Artikel Politik, Artikel Ragam, Artikel Unik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Ini negara China atau Malaysia?
link : Ini negara China atau Malaysia?

Baca juga


Ini negara China atau Malaysia?

Kerajaan negeri Melaka sanggup korbankan prinsip hanya kerana beberapa pelancong Cina datang dapatkan khidmat di hospital pakar

17 Rabiulawal 1440H, Ahad – “Bukan soal mahu memperbesarkan isu atau tidak, tapi persoalannya, ini negara China atau Malaysia? Jika Malaysia, maka bahasa kebangsaan adalah bahasa Melayu.”
Demikian bidas pendakwah bebas, Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah terhadap kenyataan Ketua Menteri Melaka, Adly Zahari yang meminta isu pengiklanan jawatan kosong mengutamakan pemohon berkebolehan berbahasa Cina bagi jawatan jururawat terlatih (SRN) di Hospital Pakar Putra, baru-baru ini tidak diperbesarkan. 
Ridhuan Tee yang juga Pensyarah di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) kesal apabila kerajaan negeri sanggup mengorbankan prinsip, hanya kerana beberapa orang pelancong Cina datang mendapatkan khidmat di hospital itu. 
“Bagaimana pula dengan pelancong India yang datang mendapatkan khidmat hospital pakar di Melaka. Adakah kita perlu menyediakan jururawat yang boleh berbahasa Tamil atau Urdu?
“Begitu juga dengan pelancong Arab. tidak perluksh menyediakan jururawat yang boleh berbahasa arab. Kenapa hanya fokus kepada Cina?,” soalnya. 
Mengulas lanjut Ridhuan Tee turut melahirkan kebimbangan sekiranya selepas ini syarat-syarat untuk menjadi doktor perubatan mestilah boleh menguasai bahasa Cina, seperti mana iklan perjawatan jururawat terlatih (SRN).
“Oleh kerana Kerajaan Melaka telah mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC), saya syorkan ambil sahaja lulusan UEC. Tidak perlulah lagi berdolak dalik.
“Inilah nasib orang Melayu, menguasai bahasa sendiri yang merupakan bahasa kebangsaan tidak memberikan kredit apa-apa. Yang diagung-agung tetap bahasa pendatang. Kera di hutan disusukan, anak di rumah mati tak makan,” katanya. - ismaweb

#CelahGelegar 


Demikianlah Artikel Ini negara China atau Malaysia?

Sekianlah artikel Ini negara China atau Malaysia? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Ini negara China atau Malaysia? dengan alamat link http://beritawawancara.blogspot.com/2018/11/ini-negara-china-atau-malaysia.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Ini negara China atau Malaysia?"

Posting Komentar