Dr M: Beri saya 2 tahun jadi PM selesai masalah Najib

Dr M: Beri saya 2 tahun jadi PM selesai masalah Najib - Hallo sahabat Berita Wawancara, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Dr M: Beri saya 2 tahun jadi PM selesai masalah Najib, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artikel Kabar, Artikel Berita, Artikel Berita Wawan cara, Artikel Fenomena, Artikel Indonesia, Artikel Islam, Artikel Islami, Artikel Muslim, Artikel Politik, Artikel Ragam, Artikel Unik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Dr M: Beri saya 2 tahun jadi PM selesai masalah Najib
link : Dr M: Beri saya 2 tahun jadi PM selesai masalah Najib

Baca juga


Dr M: Beri saya 2 tahun jadi PM selesai masalah Najib

Calon perdana menteri Pakatan Harapan (PH), Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, 2 tahun cukup untuk beliau “menyelesaikan masalah yang ditinggalkan” Datuk Seri Najib Razak.
Ini kerana, katanya, beliau mempunyai pengalaman memimpin negara selama 22 tahun sejak 1981 hingga 2013.
Kalau perdana menteri baru, 2 tahun memang tidak cukup. Tetapi, saya ada pengalaman jadi perdana menteri, tidak perlu belajar jadi perdana menteri lagi.
“Saya tahu urusan sebab itu dalam jangka masa 2 tahun, kita boleh selesaikan masalah dan boleh buat garis panduan mengenai masalah yang akan ambil masa lebih banyak,” katanya menerusi “policy talk – governans & ekonomi” yang disiarkan secara langsung di Facebook hari ini.
Dr Mahathir berkata, ketika menjadi perdana menteri, pentadbirannya berjaya menyelesaikan masalah rumit dan beliau yakin boleh menangani masalah sekarang yang disifatkannya lebih rumit.
Katanya, beliau sudah mengenal pasti masalah dan langkah yang perlu diambilnya, jika PH memenangi pilihan raya umum ke-14 (PRU14).
Antara perubahan yang beliau cadang laksanakan ialah pengasingan peranan antara perdana menteri dan menteri kewangan serta mengurangkan saiz Kabinet tidak melebihi 35 orang.
“Saya diberitahu PH berhasrat untuk kurangkan kepada 20 lebih sahaja, tidak sampai 35 orang. Bagi saya, ia memadai untuk mentadbir negara kerana banyak lagi negara yang besar, tetapi mempunyai Kabinet lebih kecil.”
Dr Mahathir berkata, lambakan menteri dan timbalan menteri dalam Kabinet ketika ini bukan keperluan mendesak, sebaliknya hanya bertujuan menambah pendapatan pemimpin.
“Saya fikir ini agak membazir dan ada kerja yang boleh dilakukan pegawai. Bahkan pegawai pula lebih cekap daripada menteri. Pegawai banyak membantu menteri, jadi tidak perlu banyak menteri.
“Pada suatu masa dahulu, kalau menteri tidak dapat hadir, timbalan menteri akan ganti. Tetapi kini, timbalan menteri tidak boleh menggantikan menteri tetapi menteri lain pula digantikan.”
Ada pihak yang mendakwanya bertanggungjawab ke atas keputusan sepanjang 22 tahun pemerintahannya yang menghakis kebebasan institusi negara dan awam, menentang beliau berkuasa semula.
Semalam, Dr Mahathir mengumumkan gabungan pembangkang itu akan mengehadkan jawatan perdana menteri kepada 2 penggal atau 10 tahun, jika PH berjaya menawan Putrajaya pada PRU14.
Katanya, seorang perdana menteri mungkin menyalahgunakan kuasanya jika beliau memegang jawatan tertinggi itu terlalu lama.
“Kami akan mengurangkan penggal kepada 2 sahaja. Tidak lebih daripada itu,” katanya sambil menambah langkah itu perlu untuk mencegah rasuah.
Najib mempunyai masa sehingga 24 Jun ini untuk mengadakan PRU14 atau Parlimen akan terbubar secara automatik dan pilihan raya perlu diadakan dalam masa 60 hari dari tarikh pembubaran itu. - FMT


Demikianlah Artikel Dr M: Beri saya 2 tahun jadi PM selesai masalah Najib

Sekianlah artikel Dr M: Beri saya 2 tahun jadi PM selesai masalah Najib kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Dr M: Beri saya 2 tahun jadi PM selesai masalah Najib dengan alamat link https://beritawawancara.blogspot.com/2018/02/dr-m-beri-saya-2-tahun-jadi-pm-selesai.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Dr M: Beri saya 2 tahun jadi PM selesai masalah Najib"

Posting Komentar