[KES MOHON KELUAR ISLAM] ABIM: Bertenang, hormati keputusan mahkamah

[KES MOHON KELUAR ISLAM] ABIM: Bertenang, hormati keputusan mahkamah - Hallo sahabat Berita Wawancara, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul [KES MOHON KELUAR ISLAM] ABIM: Bertenang, hormati keputusan mahkamah, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artikel Kabar, Artikel Berita, Artikel Berita Wawan cara, Artikel Fenomena, Artikel Indonesia, Artikel Islam, Artikel Islami, Artikel Muslim, Artikel Politik, Artikel Ragam, Artikel Unik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : [KES MOHON KELUAR ISLAM] ABIM: Bertenang, hormati keputusan mahkamah
link : [KES MOHON KELUAR ISLAM] ABIM: Bertenang, hormati keputusan mahkamah

Baca juga


[KES MOHON KELUAR ISLAM] ABIM: Bertenang, hormati keputusan mahkamah


Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) menyeru semua pihak menghormati keputusan Mahkamah Persekutuan yang bersidang di Kuching hari ini.
Mahkamah Persekutuan memutuskan bahawa empat orang yang ingin membatalkan status agama Islam mereka tidak boleh melakukannya melalui mahkamah sivil.
"ABIM menyeru agar semua pihak dapat menghormati keputusan Mahkamah Persekutuan yang telah diputuskan sebulat suara oleh lima orang panel hakim.
"Keputusan dibuat selepas meneliti permohonan berkenaan, termasuk hujah berkaitan," kata Timbalan Presiden ABIM Mohd Khairul Anwar Ismail.
Menurut Borneo Post, panel lima anggota itu sebulat suara memutuskan, berdasarkan undang-undang kes, bahawa mahkamah sivil tidak mempunyai bidang kuasa untuk memutuskan kes-kes murtad.
Mahkamah Persekutuan diminta membuat keputusan sama ada Mahkamah Syariah Sarawak boleh mendengar kes murtad yang tidak diperuntukkan secara nyata dalam Ordinan Mahkamah Syariah 2001.
"Mahkamah tersebut memutuskan bahawa walaupun Mahkamah Syariah Sarawak tidak memiliki kuasa dalam kes itu, namun isu berkenaan masih tertakluk dalam bidang kuasa yang diperuntukkan kepada Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS)," kata Mohd Khairul lagi.
Menurut beliau lagi ABIM menggesa agar isu ini tidak dijadikan isu keagamaan.
"ABIM juga menggesa agar semua pihak tidak menjadikan isu ini sebagai isu keagamaan yang boleh membangkitkan sentimen penganut agama, seterusnya berpotensi mencetuskan kemarahan dan pergaduhan yang boleh menggugat kestabilan dan keharmonian negara.
Hormati antara satu sama lain
"ABIM juga meminta semua pihak agar menghormati kedudukan agama Islam dan larangan mendakyahkan fahaman atau ajaran selain Islam kepada penganut agama Islam, sebagaimana yang termaktub dalam peruntukan Perkara 11 (4) Perlembagaan Persekutuan," kata Mohd Khairul.
Beliau berkata semua pihak dapat bertenang dan tidak menimbulkan provokasi.
"Hal yang demikian, ABIM memohon agar semua pihak dengan jiwa besar agar dapat bertenang.
"Dan bukannya memainkan sentimen keagamaan dan perkauman mahupun menimbulkan provokasi, sebaliknya terus menghormati antara satu sama lain," katanya.
Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin berkata walaupun tidak ada peruntukan seperti itu dalam Ordinan Mahkamah Syariah 2001, terdapat peruntukan dalam Ordinan Majlis Islam Sarawak 2001 yang boleh digunakan oleh Mahkamah Syariah.
Panel yang diketuai oleh Zulkefli turut dianggotai oleh Hakim Besar Malaya, Tan Sri Ahmad Maarop dan hakim-hakim Tan Sri Hasan Lah, Tan Sri Jeffrey Tan dan Tan Sri Ramly Ali.
Empat pemohon itu mengemukakan soalan kepada Mahkamah Persekutuan selepas Mahkamah Tinggi pada tahun 2015 menolak permohonan mereka untuk membatalkan status agama Islam mereka dan keputusan itu disahkan oleh Mahkamah Rayuan pada tahun 2016. - MK


Demikianlah Artikel [KES MOHON KELUAR ISLAM] ABIM: Bertenang, hormati keputusan mahkamah

Sekianlah artikel [KES MOHON KELUAR ISLAM] ABIM: Bertenang, hormati keputusan mahkamah kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel [KES MOHON KELUAR ISLAM] ABIM: Bertenang, hormati keputusan mahkamah dengan alamat link http://beritawawancara.blogspot.com/2018/02/kes-mohon-keluar-islam-abim-bertenang.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "[KES MOHON KELUAR ISLAM] ABIM: Bertenang, hormati keputusan mahkamah"

Posting Komentar