Kita tidak memerlukan retorika 'Bangsa Malaysia'

Kita tidak memerlukan retorika 'Bangsa Malaysia' - Hallo sahabat Berita Wawancara, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Kita tidak memerlukan retorika 'Bangsa Malaysia', kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artikel Kabar, Artikel Berita, Artikel Berita Wawan cara, Artikel Fenomena, Artikel Indonesia, Artikel Islam, Artikel Islami, Artikel Muslim, Artikel Politik, Artikel Ragam, Artikel Unik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Kita tidak memerlukan retorika 'Bangsa Malaysia'
link : Kita tidak memerlukan retorika 'Bangsa Malaysia'

Baca juga


Kita tidak memerlukan retorika 'Bangsa Malaysia'


Kita tidak memerlukan retorika 'Bangsa Malaysia'.

Malaysia terdiri daripada masyarakat berbilang kaum, berbilang agama, dan berbilang budaya. Kekuatan kita adalah justeru kepelbagaian ini, yang diikat kepentingan bersama, dipacu oleh kesetiaan kepada negara. 

Kepelbagaian menjadi kekuatan apabila setiap kaum dapat mengekalkan budaya dan bahasa masing2, tidak hilang kerana adanya hegemoni yang satu ke atas yang lain, pemaksaan untuk menghapuskan identiti kaum lain. Kita patut meraikan perbezaan kaum, dan ini yang telah kita lakukan sejak merdeka. Dengan demikian diharapkan muncul sifat saling menghormati dan kasih antara satu sama lain.

Konsep bangsa Malaysia cuba menyatukan perkara yang berbilang itu maka yang muncul adalah perpaduan yang rapuh, ia tidak akan memperkuat sebaliknya akan melemahkan. Indonesia telah cuba menyatukan pelbagai bangsa itu menjadi satu bangsa iaitu bangsa Indonesia tetapi gagal kerana kaum Cina tetap dengan identitinya sendiri, budaya dan bahasanya sendiri.

Maka adalah lebih baik setiap bangsa/ kaum bekerja keras untuk memperkasakan bangsanya masing-masing. Orang Melayu perlu berusaha memperkasakan bangsa Melayu agar tidak ketinggalan dengan bangsa-bangsa lain. Usaha ini perlu dipandang positif oleh kaum Cina dan India, kerana seorang jiran yang baik akan ikut bergembira apabila jirannya mendapat kejayaan dan bukan sebaliknya.

-DR KHALIF MUAMMAR


Demikianlah Artikel Kita tidak memerlukan retorika 'Bangsa Malaysia'

Sekianlah artikel Kita tidak memerlukan retorika 'Bangsa Malaysia' kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Kita tidak memerlukan retorika 'Bangsa Malaysia' dengan alamat link https://beritawawancara.blogspot.com/2018/08/kita-tidak-memerlukan-retorika-bangsa.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Kita tidak memerlukan retorika 'Bangsa Malaysia'"

Posting Komentar