[CYRPTOCURRENCY] BNM serbu premis ambil deposit haram - Koperasi Dinar Dirham [Beku RM15.3 juta]

[CYRPTOCURRENCY] BNM serbu premis ambil deposit haram - Koperasi Dinar Dirham [Beku RM15.3 juta] - Hallo sahabat Berita Wawancara, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul [CYRPTOCURRENCY] BNM serbu premis ambil deposit haram - Koperasi Dinar Dirham [Beku RM15.3 juta], kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artikel Kabar, Artikel Berita, Artikel Berita Wawan cara, Artikel Fenomena, Artikel Indonesia, Artikel Islam, Artikel Islami, Artikel Muslim, Artikel Politik, Artikel Ragam, Artikel Unik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : [CYRPTOCURRENCY] BNM serbu premis ambil deposit haram - Koperasi Dinar Dirham [Beku RM15.3 juta]
link : [CYRPTOCURRENCY] BNM serbu premis ambil deposit haram - Koperasi Dinar Dirham [Beku RM15.3 juta]

Baca juga


[CYRPTOCURRENCY] BNM serbu premis ambil deposit haram - Koperasi Dinar Dirham [Beku RM15.3 juta]


KUALA LUMPUR: Bank Negara Malaysia (BNM) menyerbu sembilan premis sekitar Lembah Klang yang mempunyai kaitan dengan Koperasi Dinar Dirham Berhad kerana disyaki mengambil deposit haram.
BNM dalam satu kenyataan, berkata serbuan itu dilakukan hari ini dengan Pasukan Penguatkuasaan Pemulihan Hasil Negara dari Jabatan Peguam Negara; Polis Diraja Malaysia; Suruhanjaya Koperasi Malaysia dan Cyber Security Malaysia.
Dalam serbuan itu, katanya, enam pengarah syarikat disyaki berperanan sebagai dalang dan ejen yang terbabit dengan pengambilan deposit haram ditahan serta menyita pelbagai dokumen bagi membantu siasatan.
"Lapan buah kenderaan bernilai RM1.5 juta disita dalam operasi berkenaan dan BNM membekukan 114 akaun dari 12 bank berjumlah RM15.3 juta.
"Sejumlah wang tunai dan mata wang asing berjumlah RM1.4 juta turut dirampas selain menyita logam seberat 22.5 kilogram (kg)," katanya.
Kenyataan itu berkata, Koperasi Dinar Dirham dipercayai menjalankan kegiatan yang salah mengikut Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 (FSA) dan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLA) 2001.
Katanya, serbuan itu sebahagian daripada usaha berterusan antara agensi bagi mengekang sebaran bentuk skim kewangan haram.
Tambahnya, pihak berkuasa juga sedang bekerjasama dengan Unit Perisikan Kewangan Brunei untuk menjalankan siasatan berhubung operasi syarikat itu di negara berkenaan bagi kesalahan sama.
"Mengikut Seksyen 137(1) FSA, menjadi kesalahan bagi sesiapa saja menerima deposit tanpa memiliki lesen. Penyiasatan berhubung pengubahan wang haram juga akan dilakukan mengikut AMLA," katanya.
Individu yang disabitkan kesalahan mengikut Seksyen 137(1) FSA boleh dikenakan hukuman penjara tidak lebih 15 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda jumlah atau nilai hasil yang diperoleh melalui aktiviti atau instrumentaliti haram, ketika kesalahan itu dilakukan atau RM5 juta, yang mana lebih tinggi.
Orang ramai dinasihati berhati-hati dengan kegiatan syarikat tanpa lesen untuk membuat pelaburan dan perlu merujuk kepada institusi kewangan berlesen yang tersenarai di laman sesawang BNM (www.bnm.gov.my).


Demikianlah Artikel [CYRPTOCURRENCY] BNM serbu premis ambil deposit haram - Koperasi Dinar Dirham [Beku RM15.3 juta]

Sekianlah artikel [CYRPTOCURRENCY] BNM serbu premis ambil deposit haram - Koperasi Dinar Dirham [Beku RM15.3 juta] kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel [CYRPTOCURRENCY] BNM serbu premis ambil deposit haram - Koperasi Dinar Dirham [Beku RM15.3 juta] dengan alamat link http://beritawawancara.blogspot.com/2017/11/cyrptocurrency-bnm-serbu-premis-ambil.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "[CYRPTOCURRENCY] BNM serbu premis ambil deposit haram - Koperasi Dinar Dirham [Beku RM15.3 juta]"

Posting Komentar